Läsarrecension: the Princess and the Frog


Skådespelare:
Anika Noni Rose, Bruno Campos, Oprah Winfrey, John Goodman och Jim Cummings
Regi: Ron Clements och John Musker
År: 2010 (Sverige)
Priser: 1 vunna och 28 nomineringar

Filmen handlar om den unga Tiana i amerikanska staden New Orleans som sliter dag och natt som servitris för att uppfylla sin och hennes fars dröm om att öppna en egen restaurang. Prins Naveen från Moldavia är på besök i staden och blir på grund av sin girighet förvandlad till en groda av stadens woodoo-man Dr. Facilier. Eftersom Naveen tror att Tiana är en prinsessa övertalar han henne att kyssa honom så att han kan bli en prins igen men även Tiana förvandlas till en groda! Nu måste de tillsammans söka upp Mama Odie i träsket för att bli människor igen. På vägen träffar duon på många nya vänner men även fiender.



Fem år efter sin senaste tecknade film (Home on the Range) kommer Disney äntligen tillbaka och filmen lever verkligen upp till det som vi förväntar oss av en riktig klassiker. Alla karaktärerna är helt underbara, speciellt fastnade jag för Tianas väninna Lottie, en rikemansdotter som till skillnad från Tiana har fått allt serverat på silverfat sedan barnsben. Hennes klockrena repliker resulterade i många skratt. Precis som det ska vara får vi även under handlingens gång höra många nya fina sånger, både ballader och låtar som det svänger om. Med hjälp av lite wodoo och en trumpetande krokodil har Disney gjort en annars ganska tråkig och uttjatad saga till en riktigt underhållande spelfilm. Handlingen väcker också känslor, jag fällde till och med en tår mot slutet! Den här filmen rekommenderar jag till alla som har längtat efter en riktigt Disney-klassiker!



Recenserat av; outthewindow.blogg.se

Kommentarer





anna

sv: nä paris hilton som skådis är väl ingen höjdare kanske ;P

2010-02-16 @ 17:16:26
URL: http://addspirit.blogg.se/




Camilla

Tack för att ni publicerade min recension!

2010-02-16 @ 17:37:46
URL: http://outthewindow.blogg.se/




anna

sv: ja jag måste också jobba mer, blir nog ingen resa förrän i sommar men ändå :)

2010-02-16 @ 22:19:00
URL: http://addspirit.blogg.se/




Lina -Zooda-

Det är en film jag verkligen vill se! Första gången på så länge de gjort en handmålad film :D



Sv: Åh då har vi samma saker att göra på lovet då ;)

2010-02-16 @ 23:46:29
URL: http://zooda.blogg.se/




Lina -Zooda-

Sv: Ja precis, jag förstod inte rikigt det med klockan, fast jag var lite trött när jag såg den så reagerade kanske lite segt ;) Haha



Hahaha, det är inte illa att lyckas spränga en vhs x)

2010-02-16 @ 23:51:54
URL: http://zooda.blogg.se/




Anna

Jag såg den här i veckan, jag älskar disneyfilmer och hade ganska höga förväntninar på den. Men överlag tyckte jag att den levde upp till det och det enda jag kan säga annars är att musiken var inte lika bra som jag tycker att de andra disneyfilmernas musik är. Den var inte dålig, bara inte lika bra. :)

2010-02-20 @ 22:26:31
URL: http://vinterhimmel.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: