Guldbaggen 2010

Under kvällen var det ju dags för Guldbaggegalan 2010, Sveriges svar på Oscarsgalan.
Johan Glans ledde galan och "Män som hatar kvinnor" kammade hem tre priser.


Och här är vinnarna;

Film:
"Män som hatar kvinnor"

Biopublikens pris: "Män som hatar kvinnor"

Regi: Lisa Siwe "I taket lyser stjärnorna"

Kvinnlig huvudroll: Noomi Rapace "Män som hatar kvinnor"

Manlig huvudroll: Claes Ljungmark "Det enda rationella"

Kvinnlig biroll: Anki Lidén (I taket lyser stjärnorna")

Manlig biroll: Kjell Bergqvist (Bröllopsfotografen)

Manus: Ulf Malmros "Bröllopsfotografen"

Hedersbaggen: Producenten Waldemar Bergendahl.

Dokumentär: "Ebbe the movie"

Gullspira: Rollsättaren Maggie Widstrand

Foto: Hoyte van Hoytema ("Flickan")

Kortfilm: "Skrapsår" av Gabriela Pichler

Utländska film: "Det vita bandet"

Och här kan du se vilka som var nominerade.


Kommentarer





BlueRoseCase

Återigen får jag erkänna att jag inte sett en enda film bland vinnarna.

2010-01-26 @ 06:56:47
URL: http://bluerosecase.blogg.se/




Anna

Jag tycker att det är väldigt sällan som Sverige lyckas göra riktigt bra filmer, jag har sett män som hatar kvinnor och i taket lyser stjärnorna utav de filmerna som på något sätt fick priset.



Jag tycker oscarsgalan är väldigt mycket mer intressant om jag ska vara ärlig. :)

2010-01-26 @ 09:11:09
URL: http://vinterhimmel.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: