Sherlock Holmes


Skådespelare: Robert Downey Jr, Jude Law, Rachel McAdams, Mark Strong
Regi: Guy Ritchie
År: 2009
Vunnit: 1 Golden Globe och 3 nomineringar.

Filmen utspelar sig i London på 1800-talet och handlar om detektiven Sherlock Holmes och hans vanliga vapendragare Dr Watson. Trots att de bevittnat seriemördaren Lord Blackwoods avrättning verkar han mystiskt nog ha kommit tillbaks från de döda. Han hotar att han ska ta besittning över hela London och Holmes och Watson får sig således ett viktigt fall att lösa.
Sherlock Holmes är helt klart en sevärd film, med riktigt fina miljöer i London. Valet av skådespelare till huvudrollerna kunde knappt vara bättre och deras framträdanden var bra. Jag kunde ibland känna att det dock var något som saknades, kanske något lite mer unikt bland de många actionrullarna som finns. Den här filmen får nog räknas till just den genren, med tanke på det förhållandevis höga tempot i filmen och framför allt de många slagsmålen som försiggick. Sherlock Holmes var definitivt inte en lugn detektiv med trenchcoat, hatt och konstant en pipa i munnen som jag föreställt honom, men om man bortser från hur han enligt vissa "borde" vara, ser jag inga problem med det. Dialogerna mellan Holmes och Watson var roliga och man fick lite känslan av att de hade varit gifta under lång tid och gnabbades lite, fast förstås med kärlek bakom, haha.


Postat av: Linnea.

Kommentarer





J

Hejsan, såg att du skriver om film, det gör jag också, din blogg ser fin ut, titta in om du vill.

2010-01-26 @ 23:22:42
URL: http://starfield.blogg.se/




Anna

Jag vill jättegärna se den filmen i framtiden. Jag och en kompis ska gå på bio i helgen så kanske att jag kan övertala henne att se just denna. Jag tycker Rachel McAdams är såå fin, fastnade för henne redan när jag såg The Notebook för evigheters sedan. :)

2010-01-27 @ 18:59:34
URL: http://vinterhimmel.blogg.se/




Karl

Denna ser jag fram emot att se.

2010-02-01 @ 01:59:48
URL: http://karlsaxell.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: