Alice in Wonderland


Skådespelare: Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Mia Wasikowska, Alan Rickman, Anne Hathaway, Crispin Glover, Matt Lucas och Stephen Fry(med flera)
Regi: Tim Burton
År: 2010
Priser: inga (än så länge?) 

19-åriga Alice är på en fest utan minsta aning att det är hennes förlovningsfest. När hon får reda på detta får hon panik och följer efter en hare ut till skogen där hon faller ner i ett hål. Där kommer hon till Underlandet och får träffa på de mest konstiga och unika karaktärer efter varandra. The Red Queen har tagit över makten i Underlandet och det är mörka tider. Den enda som kan rädda Underlandet från att helt gå under är Alice!



Vi såg filmen tillsammans i 3D(så vi utgår från den versionen) så vi tänkte skriva lite vad vi tyckte var för sig.

Emma; Jag hade väldigt höga förhoppningar innan filmen. Det var ju väldigt mycket prat hit och dit hur bra filmen var, men jag måste säga att jag blev lite besviken efter jag hade sett filmen. Den var väldigt Disney-aktig och väldigt lite Burton. Den kändes platt och jag blev inte berörd. Jag brukar tänka på filmer dagar, veckor, ja - månader efter jag sett den men redan efter att vi lämnat biografen glömde jag bort allt vad Alice In Wonderland hette. Dock måste jag säga att miljöerna var mycket vackra och konstnärliga. Och även 3D effekten var väldigt bra (inte för att jag är så van med 3D-filmer, men ändå)! Bra skådespelare, men det kändes inte som om det hjälpte storyn.  

Jenny; Jag har aldrig sett den tecknade versionen eller läst boken, men ska inte Alice i Underlandet vara en saga för barn? Det är faktiskt en ganska obehaglig berättelse utan någon större känsla eller charm. Och vad handlar den om egentligen? Jag har ärligt talat svårt att komma ihåg såhär i efterhand och det lär ju inte vara ett bra tecken. Johnny Depp är alltid bra, speciellt i Tim Burtons sällskap, och så är det även här, även om Burton känns tråkigare än vanligt. Filmen har ändå sina stunder och Depps orangea hår är ju upplyftande om inte annat!

Linnea; Det som var himla bra med den här filmen tycker jag är de sagolika miljöerna nere i Underlandet. Allt är så konstigt och det är väl bland det bästa med filmer - allt kan hända. Älskar det här totalt psykedeliska och oförutsägbara med småsaker i filmen. Något som däremot känns förutsägbart är handlingen. Filmen kändes inte särskilt spännande precis. Men överlag tycker jag ändå att den är sevärd.

Kajsa; Som jag längtade att se Alice in Wonderland. Jag hade skyhöga förväntningar och förväntade mig ännu en förtsklassig Depp/Burton film. Inte riktigt var jag hade hoppats på. Karaktärerna var alla underbart excentriska á la Burton och miljön var vacker, men storyn var lite händelselös. Det hände nästan ingenting, sen hände allt och sen var den slut. Så var det med det. Nej, den saknade Burton twisten i storyn. Jag tycker ändå att den är sevärd. Jag måste nog se den igen. 

Medelbetyg;

Kommentarer





Anna

Jag såg den förra helgen, dock inte i 3D för de biljetterna var slut eftersom vi hade dålig framförhållning. Men jag kan bara hålla med Emma om att den kändes platt. Jag hade inga förväntningar mer än att den har varit så himla omtalad och att jag brukar gilla burton och hans mer eller mindre standardgäng. Det jag minns mest från filmen är trädgrenarna, konstigt nog. Det var fina miljöer och helt fantastiskt fina klänningar på Alice. Men annars.. nja.

2010-03-19 @ 21:56:06
URL: http://vinterhimmel.blogg.se/




Queen

måste se den! :)

2010-03-20 @ 00:31:29
URL: http://reemajohnson.blogg.se/




Lina -Zooda-

Tror det är disneys fel, har dock inte sett den men många klagar på att disney tar över och Tim Burton inte riktigt fått någon chans i filmen. Synd :/ Har ju själv sjukt höga förväntningar för filmen.

2010-03-20 @ 14:10:06
URL: http://zooda.blogg.se/




Julia

Jag har väntat och sett fram emot den här så himla länge, har en bestämd känsla av att jag kommer att bli besviken...

2010-03-21 @ 23:09:43
URL: http://jhandersson.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: