Shutter Island

Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max von Sydow, Michelle Williams m.fl.
Regi: Martin Scorsese
År: 2010
Vunnit: Ingenting ännu, men det lär nog bli ett och annat pris!

Teddy Daniels är polis och har fått i uppdrag att utreda försvinnandet av en patient från ett mentalsjukhus för brottslingar på Shutter island. Väl där hör han talas om oetiska och olagliga behandlingar av patienterna. Då ingen verkar vilja berätta särskilt mycket för honom börjar han snart misstänka att alla på ön är med i någon slag sammansvärjning. Samtidigt som en orkan drar in över ön börjar Teddy tvivla på allt – läkarna, han partner, sitt förstånd…



Väldigt bra film! Den var ständigt spännande och jag fann mig själv sitta och fundera över eventuella slut för att få någon ordning på handlingen. Den tunga musiken som dundrade på med jämna mellanrum var ganska störande (men inte lika störande som discomusiken som kom från biosalongen bredvid).

DiCaprios prestation är lika grym som alltid och gör här rollen som polis med ett svårt förflutet på ett mycket bra sätt. Även Ben Kingsley briljerar och Max von Sydow likaså.

Shutter Island är baserad på romanen Patient 67 av Dennis Lehane, som även har skrivit Mystic River och Gone Baby Gone. Filmen är den sortens film som man vill se en gång till direkt när den är slut och jag tror man egentligen behöver se den flera gånger för att förstå allting och uppskatta den till fullo. Se den!






Postat av; Jenny


Kommentarer





Lina -Zooda-

Sv: Ja visst ja så var det nog, kommer ihåg nu att det var faktiskt ett annat datum innan :)

2010-03-02 @ 23:05:20
URL: http://zooda.blogg.se/




Petra

Den filmen vill jag också se. :)

Sv: Ja, de två glassarna ska jag också testa... men jag ska testa alla hade jag tänkt, åtminstone en gång var. :)

2010-03-03 @ 09:38:21
URL: http://linnea84.blogg.se/




Mikaela

Jag måste se denna. Verkar grymt bra.

2010-03-03 @ 13:30:36
URL: http://theworldsgreatest.blogg.se/




BlueRoseCase

Kommer definitivt kolla in denna på dvd framöver. Har hört mycket blandat och intressant om den.

2010-03-03 @ 17:56:51
URL: http://bluerosecase.blogg.se/




Jimmy

Discomusiken var inte så passande till denna filmen :(

2010-03-05 @ 08:59:05



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: