Taking Woodstock



Skådespelare: Demetri Martin, Imelda Staunton, Henry Goodman, Liev Schreiber m.m.
Regi: Ang Lee
År: 2009
Vunnit: 3 nomineringar

Filmen, som är baserad på en sann historia, följer Elliot Tibers väg när han lyckas få anordna den legendariska festivalen Woodstock i hans lilla samhälle White Lake. Elliots mor är en väldigt konservativ kvinna och fadern verkar tämligen likgiltig efter åratal med den bestämda makan. Familjen äger ett litet motell som riskerar att stängas ner pga otillräckliga intäkter.

Elliot har planer på att anordna en liten musikfestival i White Lake och får tillstånd till det för en dollar. När det sedan står i tidningen om hur Woodstock-festivalen inte har något ställe att vara på, tar Elliot chansen och hör av sig till festivalledningen. Vi får sedan följa den stadiga tillströmningen av unga hippies, den inte alltid så godkännande lokalbefolkningen och en festival utan dess like.



Ja, vad ska man säga? Längtan till en festivalsommar blir ju inte precis mindre efter den här filmen. Personligen är jag väldigt intresserad av både musik och 60/70-talet och därför tänkte jag att den här filmen skulle passa mig som handen i handsken. Men. Det finns lite som jag ändå saknar. Här blev det lite för mycket av festivalledningen liksom, behind the scenes, och lite för lite av musiken helt enkelt. Kanske har det med rättigheter till musik osv att göra men jag kan inte säga annat än att jag blev lite besviken över det, då jag snarare väntat mig en film med musiken i fokus.

Med hjälp av en gammal tv som visar bilder på månlandningen förstår man snabbt i början av filmen att vi nu befinner oss i år 1969. Allt ser sjukt autentiskt ut för den här tidsepoken, som kläder och hår. Det var avslutningsvis en mysig film som lyckades fånga den här fria, revolutionära och öppna atmosfären som hela hippiegrejen omsvävades av.




Postat av: Linnea

Kommentarer





B R O W N S U G A R

Den borde man kanske se :)

2010-03-04 @ 08:13:56
URL: http://brownsugar.blogg.se/




Jenny

Den verkar väldigt fin och hippieig vilket är ganska najs :) Kanske skulle ses nån dag!

2010-03-04 @ 11:15:12
URL: http://rewindandplay.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: