Troja




Skådespelare: Eric Bana, Brad Pitt, Orlando Bloom, Diane Kruger, Peter O’Toole, Julie Christie, Brendan Gleeson, Brian Cox, Sean Bean mfl.

Regi: Wolfgang Petersen

År: 2004

Vunnit: 3 vinster och 17 nomineringar och en oscarsnominering för bästa kostym.

 

År 1250 f.Kr, under den sena bronsålderna råkar två nationer i bråk efter att den Trojanske prinsen Paris (Bloom) övertygat drottningen av Sparta, den sköna Helena (Kruger), att lämna sin man Menelaos (Gleeson) och segla tillbaka med honom till Troja. När Menelaos får reda på var som hade hänt tar han hjälp av sin bror Agamemnon (Cox) för att ta tillbaka henne. Agamemnon ser detta som en möjlighet till makt. Så, det åker iväg mot Troja med 1000 skepp och 50 000 greker. Men det är inte allt. De har ett äss i skjortärmen, nämligen Achilles (Pitt) som blev doppad i floden Styx och är därmed odödlig. Men, som säkert de flesta vet, så har han en svaghet. Hans häl.

Väl i Troja utkämpar de en kamp om staden. Prins Hector (Bana) av Troja leder sina kämpar, men hur blir det när han ställs öga mot öga med Achilles?



 

Filmen är baserad på Homeros klassiker Illiaden och jag som är en sucker för historia och kostymfilmer gillade filmen. De som har läst på historian, eller läst Illiaden för den delen, vet hur det går med Trojanska hästen och allt det där. Skådespelet var bra, men jag har dock lite svårt för Blooms Paris. Rollen är lite för töntig tycker jag. Min favorit var Eric Bana som Hector. Bara att han var med höjde betyget ett snäpp, haha.

Miljöerna är superba och jag älskar känslan av gamla Grekland. Jag önskar nästan att jag kunde få uppleva det själv.

En hel del naket av en viss skådespelare finns också. Det ni.

 

Allt som allt, en bra och sevärd film.











Kommentarer





Anonym

men klart som tusan man ska få äta godis!:) Godis är inte alls farligt, jag unnar mig nån godisbit varje dag, äter ju nyttigt annars och tränar mycket så behöver lite extra energi..



det är inte ens farligt för överviktiga det är ju mängden AV ALLT som är det..

2010-03-18 @ 20:22:20
URL: http://karinolofsson.se




Emma

Åååh, naket!<3

Jag borde se om Troja, för jag minns inget. Inte ens naket. O då är det dåligt.

2010-03-18 @ 20:45:32
URL: http://rewindandplay.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: