Inglorious Basterds




Skådespelare: Brad Pitt, Eli Roth, Mélanie Laurent, Christoph Waltz, Diane Kruger.
Regi: Quentin Tarantino
År: 2009
Vunnit: 2 pris och en nominering


Under de tyska ockupationerna av Frankrike blir Shosanna (Laurent) vittne till avrättningen av hennes familj som är utförd av nazistöversten Hans Landa (Waltz) och hans armé. Shosanna flyr till Paris där hon lever under ett annat namn och jobbar som biografägare. Hon svär att hämnas när en tysk soldat visar intresse för henne.

 

I en annan del av Europa finns löjtnant Aldo Raine (Pitt) som har samlat ihop ett gäng judisk-amerikanska soldater för att döda nazister, helt enkelt. Reines lilla grupp blir kända som ”the basterds” och slår sig senare samman med den tyska skådespelerskan Bridget von Hammersmark (Kruger) för att smida en plan hur de kan störta Hitler.

 

De planerar att utkräva hämnd på Shosannas biograf, där de spelar en film med den tyska soldaten som visade intresse för Shosanna i huvudrollen, och där har Shosanna förberett sin egna lilla hämnd...






Jag älskade filmen från första stund. Innan jag såg den så varnade folk mig för att den var rå och hemsk. Ja, det är ju Tarantino, kan man förvänta sig annat?

Jag tyckte den var rolig. Hemsk visserligen, men ändå rolig. Det fanns sådana typiska Tarantino detaljer med, som när det helt utan förvarning kommer ett kapitel med en av "the basterds" med underbar musik till. Eller när de pratar om en massa tjafs egentligen som inte har med saken att göra. Då myser jag.
Skådespelarna är bra (ja, Pitt också) men allra bäst är Christoph Waltz, som spelar den råa och kalla Hans Landa. Jag kan helt enkelt inte tycka illa om honom, han är awesome.
Huruvida det stämmer överens med verkligheten är betydelselöst, den är verkligen en sevärd film! Hoppas på Oscars!

Favoritscen: När "the basterds" ska låtsas vara italienare och får problem då Landa talar flytande italienska. Själva kan de inte ett ord. Brad Pitt talar de få italienska ord han kan med en fruktansvärd sydstatsdialekt brytning. Jag kunde inte sluta skratta.




Postat av: Kaj

Kommentarer





Maria

Sv: Ja det tycker jag verkligen du ska göra snart :D den är jätte bra ^^



Snygg blogg föresten :D^^

2009-11-28 @ 23:29:37
URL: http://leptir.blogg.se/




vesna

härligt att ni e med :)



den e så bra den filmen

2009-11-29 @ 01:08:27
URL: http://vesna.blogg.se/




Eric

Riktigt bra film och trevlig blogg! :)

2009-12-03 @ 14:36:35
URL: http://electricalice.blogg.se/




Eric

Riktigt bra film och trevlig blogg! :)

2009-12-03 @ 14:36:51
URL: http://electricalice.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: