The Uninvited


Skådespelare: Emily Browning, Arielle Kebbel, David Strathairn och Elizabeth Banks  
Regi: Charles och Thomas Guard
År: 2009
Vunna: 1 nominering

Anna(Browning) återvänder hem efter att ha varit några år på ett mentalsjukhus efter att hennes mamma omkom i en mycket hemsk olycka. När hon kommer hem är ingenting sig likt. Pappan har träffat en ny (mammans sköterska), huset är renoverat och alla gamla saker är borttagna. Anna och hennes syster Alex(Kebbel) tycker inte om pappans nya(Banks) och efter några hemska incidenter inser de att hon är inte den hon utger sig att vara.

Jag måste erkänna att jag är inte mycket för skräckfilmer. I synnerlighet inte asiatiska rullar med läskiga barn och liknande. Men jag måste säga att "the Uninvited" är väldigt bra. Kanske inte den läskiga biten av filmen, den var helt okej, utan den är lite mer tänkande som exempelvis "Sjätte Sinnet" eller "The Village". Jag gillar skådespelarna, miljön och det är något kusligt under hela filmen trots det ljusblåa havet, gröna gräset och solsken över det idylliska samhället i filmen. Den berörde och kändes trots allt trovärdig i slutet. Det här kunde ha vart på riktigt.   

Jag har nu inte sett den koreanska orginalet "The Tale of two sisters", men skulle gärna vilja göra det. De flesta säger att den koreanska versionen är mycket, mycket bättre men eftersom jag inte har sett den nu så kan jag inte jämföra. För er som gillar lite rysare á la M. Night Shyamalan kan jag rekomendera "the Uninvited". Den är  ändå väldigt sevärd trots att vissa klassar den som en amerikansk tonårsskräckis.





Kommentarer





HEVE DOSKI - BLATTEBRUDEN !!

haha :D händer idag då?

2010-04-02 @ 16:58:13
URL: http://hevedoski.blogg.se/




Linnea

Såg den nyss och tyckte den var oväntat bra, speciellt slutet!

2010-04-02 @ 23:25:39
URL: http://episkt.webblogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: