A Walk to Remember


Skådespelare:
Mandy Moore, Shane West, Peter Coyote, Daryl Hannah m.m.
Regi: Adam Shankman
År: 2002
Vunnit: 3 priser och 2 nomineringar

A Walk to Remember är en film som är baserad på en bok med samma namn, av bestsellerförfattaren Nicholas Sparks. I filmen får den populära killen Landon Carter skulden efter en olycka. Straffet är att han måste delta i några av skolans aktiviteter som tar plats efter skoltid, t.ex. att delta i skolans musikal. Där möter han den blyga tjejen Jamie Sullivan. Då Landon har problemen med att minnas sina repliker till musikalen ber han Jamie om hjälp. Hon lovar att göra det - så länge han inte blir kär i henne. Inte är det särskilt oväntat att Jamie såklart senare faktiskt gör det, men något hemskt och oväntat uppdagas senare i filmen som hotar deras kärlek.

Jag kan säga som så att jag känner mig ganska kluven inför den här filmen.

För att börja med det negativa:

Filmen har många väldigt väntade aspekter. Till exempel känns karaktärerna som riktiga stereotyper. Den blyga tjejen är till och med pastorns dotter? Och det är ju självklart att den coole killen först inte bryr sig om henne men sedan plötsligt inser att hon har en massa bra egenskaper och faller pladask för henne, även om de verkar som ett väldigt omaka par för resten av skolan. Den töntiga tjejen är såklart inte ful, utan det är en tjej som är väldigt söt, men det verkar ingen märka förrän den populäre killen är intresserad av henne.

För att gå över till det positiva:

Jag kan absolut inte bara klanka ner på den här filmen för det är trots dessa något störande faktorer en väldigt rörande och känslosam film, absolut rysningsframkallande. En helt oväntad sak uppkommer och det är skönt att se efter alla dess förutsägbara händelser. Jag är absolut inte den som börjar gråta under filmer, det har nog max hänt tre gånger i mitt liv. Men den här gav mig i alla fall tårar i ögonen och det är ju inte illa det.

Det är ganska stark film som berör, och det är liksom den andra delen av filmen som är det som är riktigt bra, och det är just då som vi också får gå lite djupare in i filmen.




Postat av: Linnea

Kommentarer





Amanda

Jag fullkomligt älskar filmen, den är mycket bättre än boken :)

2010-02-10 @ 22:17:57
URL: http://mjuppi.blogg.se/




Mikaela

Storgråter varenda gång jag ser denna haha.

2010-02-10 @ 22:28:52
URL: http://theworldsgreatest.blogg.se/




BlueRoseCase

Hmmm... jag nöjer mig med att konstatera att det räckte med att se denna film en gång. Amerikansk så det gör ont... :D

2010-02-11 @ 07:55:21
URL: http://bluerosecase.blogg.se/




Julia

Mer förutsägbar film får man leta efter, för att inte tala om hur stereotypa alla karaktärer är. Vill man se en snyftfilm som är bra så ska man hellre se The Notebook!

2010-02-11 @ 09:44:32
URL: http://jhandersson.blogg.se/




Amanda

Sv: Den var väldigt gullig :) Jag hade aldrig hört talas om boken innan filmen kom.. Och i filmen är ju vissa av monstrena hur söta som helst! ^^

2010-02-11 @ 12:19:03
URL: http://mjuppi.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: