Slipp Jimmy Fri (Free Jimmy)


Skådespelare: Woody Harrelson, Simon Pegg, Kyle MacLachlan, Jay Simpson och Jim Broadbent(engelska versionen)
Regissör: Christopher Nielsen
År: 2006
Vunnit: 2 priser

Filmen handlar om Jimmy, en drogad elefant som är på en cirkus som rymmer. Under filmen får man träffa den konstigaste karaktären efter den andra som alla är ute efter Jimmy på ett eller annat sätt. Tillexempel en grupp fanatiska djurrättaktivister, den tuffa same-maffian, småkriminella männen som hade Jimmy på cirkusen och en mycket galen skotskjägare.


Filmen är Norges första animerade spelfilm och är även den mest påkostade filmen i Norge. Jag älskar våra grannländers filmer! Detta är en mycket flummig film. Eller mycket hjälper inte. EXTREMT flummig, passar bättre. Det kommer den ena roliga kommentaren efter den andra. Karaktärerna är både för härliga och för mycket. Det är lite i stil med Torkel i Knipa, skulle jag vilja påstå.

Jag såg filmen på norska och efter att ha sett den engelska versionens röstlista blir jag väldigt sugen på att se den på engelska också, även om det nog inte slår den norska. Men då till filmens kvalité... Den får betyget godkänt men inte mer. Den är underhållande men den är för flummig och för platt för att få högre än det. Tyvärr. Men värt att kolla in.


Kommentarer




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: