The Hours


Skådespelare
: Nicole Kidman, Meryl Streep, Julianne Moore, Ed Harris, Claire Danes och Toni Collette
Regissör: Stephen Daldry
År: 2002
Vunnit: Oscar för bästa kvinnliga huvudroll (Kidman). 30 priser och 67 nomineringar

Filmen utspelar sig i tre olika generationer och tre helt olika kvinnor som alla har något gemensamt. Nämligen boken mrs. Dalloway. Den första kvinnan är Virginia Woolf (Kidman) utanför London på 1920-talet, författaren bakom boken. Hur hon lever med sin depression och psykiska sjukdom och försöker få klart boken. Den andra kvinnan är Laura Brown(Moore) som lever i USA på 50-talet och läser boken. Hon har ett olyckligt äktenskap, gravid och har en liten son. Och boken får henne att ändra på sitt liv. Den sista kvinnan är Clarissa Vaughan(Streep) i New York på 2000-talet. Hon planerar en fest för sin vän Richard som är döende i AIDS och precis fått ett mycket viktigt pris för sin bok.


Detta var en mycket intressant film. Mycket känslor, mindre handlingar och mycket tänkande. Jag har mycket svårt att bestämma mig för om filmen är bra eller dålig. I helhet tyckte jag om filmen, jag blev berörd och tänkte på den efteråt (vilket jag brukar göra på en del filmer som jag sedan tycker blir bättre o bättre). Kanske ska man ta och se den en gång till? Dock var det bara jag av mina "med-tittare" som tyckte om filmen. Och jag måste erkänna att stundtals var filmen väldigt seg. Det var inga större händelser i filmen. Men det är klart, det var ju bara några få timmar ur tre kvinnors liv. 

Det var mycket svårt att sätta betyg. Men jag har bestämt mig för att detta var ingen skit film - detta var en mycket bra film med väldigt bra skådespelare (man ser inte ens att det är Kidman!) och den satt kvar efteråt. Så den får ialla fall betyget...



Kommentarer





BlueRoseCase

Jag tycker Julianne Moores historia blir lite för mycket, men annars är filmen helt okej. Kidman är ju strålande och det beror inte på sminket.

2010-08-15 @ 11:09:30
URL: http://bluerosecase.blogg.se/




Agnes

Hej!

Kan du hjälpa mig att komma på namnet på en film? Filmen heter smma som ett år.

Det handlar om en man som jobbar på ett fartyg och sen hittar han en bebis som han döper efter ett år, killen växer upp på båten och blir förälskad i en kvinna, fast sen ska hon gå i land igen och han tänker följa efter henne fast han vill inte. Det slutar med att fartyget blir fö gammalt och den ska spränga den och han vägrar att gå i land så han sprängs med båten.

2011-05-04 @ 22:59:51



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: