Deer Hunter



Skådespelare: Robert De Niro, Christopher Walken, John Savage, Meryl Streep, John Cazale

Regissör: Michael Cimino

År: 1978

Vunnit: 5 av 10 Oscars + 16 andra vinster och 19 nomineringar.

 

Tre arbetare och goda vänner, Michael (De Niro), Nick (Walken) och Steven (Savage), jobbbar vid ett stålverk i Pennsylvania och blir inkallade till kriget. Men innan de ger sig av så har de ett avskedsparty i form av Stevens bröllop. Och såklart lite jakt.

Sen bär det av till kriget i Vietnam. Alla tre blir tillfångatagna som krigsfångar, men lyckas fly därifrån. Men det innebär inte att problemen är över, vare sig det handlar om skuldkänslor eller skador så plågar det vännerna på olika sätt. Michael åker tillbaka till USA och komplicerar situationen ytterligare genom att bli kär i Nicks trolovande Linda (Streep). Kan det bli som förr?



Jag älskar Deer Hunter. Krigsfilmer är en favoritgenre och Deer Hunter är inget undantag. Jag sitter på helspänn från början till slut och varje sekund är en njutning. Skådespelarna är på topp, storyn är tänkvärd och miljön tar andan ur mig. Jag gillar verkligen hur regissören lyckas skapa kontrasten mellan deras jakt på rådjur (hjort eller whatever) i Pennsylvanias idylliska skogar, hur deras liv var bekymmerslöst och kul, till det smutsiga, hemska, krigsdrabbade Vietnam. Hur ens liv kan förändras. Förstöras. Jag gillar filmer som får en att tänka. Det gör Deer Hunter. Christopher Walken fick en Oscar. Robert De Niro och Meryl Streep blev nominerade. Vann även för bästa film. Cimino vann. (De Niro är grymt snygg i den också, som en liten extrabonus).

Många har kritiserat den för att vara för flagg-viftande och inte helt rätt ute när det gäller historian. För mig spelar det ingen roll. Jag håller med dem som säger att den är ett mästerverk. Full pott utan tvekan.







Kommentarer





BlueRoseCase

Nu är det ett tag sen jag såg den men jag måste erkänna att jag minns... i princip ingenting... förutom att jag tror jag gillade skådespeleriet.

2010-06-18 @ 17:54:07
URL: http://bluerosecase.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: