Girl with a Pearl Earring

Skådespelare: Scarlett Johansson, Colin Firth, Cillian Murphy, Tom Wilkinson, Essie Davis och Judy Parfitt
Regissör: Peter Webber
År: 2003
Vunnit: nominerad för 3 Oscars. Annars 12 vunna och 34 nomineringar.

Filmen utspelar sig i 1600-talets Nederländerna där unga Griet börjar jobba som tjänsteflicka hos konstnären Johannes Vermeer. Det är en tuff ekonomisk tid och Vermeer har svårt att sälja sina tavlor och försörja sin bortskämda familj. Griet, som har ett öga för det estetiska, börjar mer o mer hjälpa Vermeer med hans konst i smyg. Samtidigt som Griet börjar mer få känslor för konstnären uppvaktas hon även av slaktarsonen Pieter. Och när även den sliskige konsthandlaren Van Ruijven börjar intressera sig för unga Griet och även kräver av Vermeer att måla av henne, börjar dramatiken tätna och spänningen stiga.


Filmen är ju efter Tracy Chevalier's bestseller med samma namn och det är en bok som jag gillade starkt. Filmen lever upp till bokens förväntan och jag blev förvånad hur bra Colin Firth passade in i rollen som den lite tillbakadragna konstnären. Jag var kritisk till det först men han spelade faktiskt bra. Scarlett passade perfekt som Griet, den lite blyga unga kvinnan - och hon är dessutom lik kvinnan på porträttet. Ja, överlag var alla skådespelare väldigt bra och passade in.

Jag gillar ju konst och konsthistoria så jag gillade verkligen den här filmen. Man förstår verkligen känslor och tankar bakom tavlorna. Men jag tror absolut att man kan se den utan att vara väldigt intresserad av konst. Det är ju trots allt en kärlekshistoria.










Kommentarer





Becca & baby

FILM-TÄVLING i min blogg.



Vinn två månaders gratis hyrfilm från Lovefilm.se.



Ha det bra i värmen!

/ Becca & Baby.

2010-06-23 @ 18:46:57
URL: http://grrsexymama.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: