The Nightmare Before Christmas




Regi: Henry Selick efter en idé av Tim Burton

År: 1993

Vunnit: Nominerad till en Oscar för bästa effekter. 4 andra vinster och 6 nomineringar

 

I Halloweenstaden bor pumpakungen Jack Skellington som han börjar bli uttråkad på samma gamla halloween varje år. Av en slump hamnar han i julstaden och blir hänförd av dess vänlighet. Han bestämmer sig för att ta över julen och utser sig själv till jultomte. Men att axla på sig jultomtens ansvar är kanske inte så lätt för en som är van vid halloweens ruskigheter och inte riktigt förstår sig på julens koncept. Tillsammans med trasdockan Sally får han fullt upp och det visar sig att det ska bli en nightmare before christmas.




 

Att detta ska vara Tim Burtons mästerverk kanske stämmer, men jag har sett bättre. Den var bra, det var den, men kanske lite innehållslös. Egentligen gör det inget, den är ju bra gjord! Jag såg på extramaterialet efteråt och då fick jag höra att en minuts film tar en vecka att göra, då man flyttar till exempel en arm för hand och tar kort, sen flyttar man så tills "scenen" är klar.


Helt klart värd att se, varför inte som uppvärming på halloween?


Låtarna var det bästa i hela filmen, jag tror jag gillade varenda en. På det sättet kändes den väldigt Disney, men samtidigt hade den Tim Burtons speciella touch. En annan favorit var presentationen av alla invånare i Halloweenstaden

 
  


Kommentarer





Em

Den är bra. Dock skulle jag inte heller kalla det Burtons mästerverk. Jag har sett bättre från honom (;

2010-02-01 @ 21:39:13
URL: http://rawsienna.blogg.se/




Lina -Zooda-

Håller med om att han gjort bättre filmer, men älskar den i alla fall :D

2010-02-02 @ 00:12:44
URL: http://zooda.blogg.se/




BlueRoseCase

Håller med om att filmen är lite sisådär. Men inledningen med "This is Halloween" är ju mästerlig!

2010-02-02 @ 17:34:20
URL: http://bluerosecase.blogg.se/




Daniel

Jag tycker nog det är ett mästerverk ! ,,men sen får man ju inte glömma "da director" Henry Selick som nu senast gjorde den smått fantastiska Coraline!



Ett tips oxå om man vill ha Jack & Sally figurer osv. kolla www.filmochting.se



:D

2010-02-04 @ 10:45:09
URL: http://www.filmochting.se



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: