Fantastic Mr. Fox



Skådespelare (röster):
George Clooney, Meryl Streep, Jason Schwartzman, Bill Murray m.m.
Regi: Wes Anderson
År: 2009
Vunnit: 13 priser och 20 nomineringar, varav 2 var till Oscars.

Fantastic Mr Fox ("Den fantastiska räven") är en animerad film, baserad på romanen av Roald Dahl, som handlar om livet för Mr. Fox, hans vänner och hans familj - hans fru Felicity och hans son Ash. Ashs kusin Kristofferson kommer också på besök då hans far är sjuk i lunginflammation. Ash har prestationsångest och mindervärdeskomplex, speciellt när han jämförs med mediterande, ståtliga och duktiga Kristofferson. Självaste Fox är en stilig, charmig och en i högsta grad intellektuell räv. Fox börjar ta hönor från bondgårdar som ägs av ondskefulla Boggis, Bunce och Bean. De försöker så få tag på Fox och jagandet eskalerar...



Jag kan säga som så att jag fullkomligt älskar den här filmen. Har man sett fler filmer av Wes Anderson (t.ex. Royal Tenenbaums, Life Aquatic with Steve Zissou, The Darjeeling Limited m.m.) kommer man säkert att känna igen flera av hans vanliga stildrag. Filmen delas in i kapitel, t.ex. "Fox has a plan". Det är en väldigt varm film, hela ljuset är annorlunda, förutom när vi får inblick i människovärlden som med sina lysrör skapar en ljus, stel och steril atmosfär. Ofta är dialogen mellan djuren i fokus, några totalt random och till synes meningslösa repliker är sånt som gör den extra älskvärd. Små händelser och objekt i filmen är också helt random men väldigt roliga.

Animationen är mycket bra, kul att det är med hjälp av stop motion. Musiken är i vanlig ordning välvald som den brukar vara i Andersons filmer. En annan sak jag gillar är att den inte var för lång. Jag tycker att filmer nu för tiden börjar bli alltför långa, och man tappar ibland selusten en bit in i filmen. Den här filmen var knappt 1,5 h och det var alldeles lagom i mitt tycke.

Tror man att det är en barnfilm så är man en viss bit från sanningen. Visst skulle barn säkerligen absolut uppskatta den, men de skulle kanske inte uppfatta alla budskap och snabba repliker som finns att hämta i filmen. Jag skulle säga att det här manuset lika gärna kunnat användas i en film om människor, och med skådespelarinsatser istället för animation, bara att man nu i det här fallet inte valt att ha det.

Avslutningsvis vill jag säga att det här är en film man blir glad av. Finns på bio idag, mer info på finfina hemsidan www.fantasticmrfoxmovie.com.






Kommentarer





Jenny

GRYM FILM! Vill se igen och igen och igen :D

2010-04-01 @ 17:34:36



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: