Till vildingarnas land



Skådespelare: Max Records, Catherine Keener, James Gandolfini (röst), Lauren Ambrose (röst)
Regi: Spike Jonze
År: 2009
Vunnit: 23 nomineringar, varav en var till en Golden Globe

Till Vildingarnas Land (Where The Wild Things Are), är baserad på en roman av Maurice Sendak. Den handlar om Max - en fantasifull kille som är lite ensam. Efter ett bråk med sin mamma springer han i väg iklädd sin djurdräkt. Han hittar en liten båt och seglar iväg. En storm gör att Max kommer till en okänd ö, där han hittar märkliga stora figurer som själva tycker att det är Max som är liten och konstig. Han övertygar dem om att han är deras kung och de är glada över att ha hitta en ledare. Särskilt den karismatiske Carol kommer bra överens med Max. Max säger att han kommer kunna skapa harmoni och ena vildingarna.



Miljöerna är otroligt fina, likaså fotot, speciellt när det filmas i motljus. Det är skarpt och vildingarna är välgjorda. Till en början såg de mest konstiga ut, men ett tag in i filmen tyckte jag bara de var söta. De är inte datoranimerade, utan skådespelare utklädda i kostymer.

Det här var en riktigt mysig film med flera fina budskap som både barn och vuxna kan ta till sig. Tror dock inte att den här filmen lämpar sig så bra till alltför små barn, då den har en del svåra och allvarliga saker att ta upp. Mycket handlar det om fantasi, att växa upp och att förstå verkligheten lite bättre.




Postat av: Linnea

Kommentarer





Julia

Tyckte den var himla fin. Förra gången jag grinade så mycket till en film måste varit när jag såg The Notebook för första gången, haha! Dock borde den ha varit typ 20 minuter kortare, den segade ur lite ett tag.

2010-03-09 @ 20:52:14
URL: http://jhandersson.blogg.se/




B R O W N S U G A R

den filmen verkar lite småmysig

2010-03-09 @ 23:32:28
URL: http://brownsugar.blogg.se/




BlueRoseCase

Jag ville verkligen se denna på bio och är fortfarande bitter över att jag missade den. Visades den inte under ovanligt kort tid?

2010-03-10 @ 08:35:58
URL: http://bluerosecase.blogg.se/




Lina -Zooda-

Ska hyra den såfort den kommer ut på dvd! :D Det jag älskar med den är att de faktiskt är i dräkter och inte animerade, precis som förr typ ;)

2010-03-10 @ 12:44:13
URL: http://zooda.blogg.se/




Johan

Oj, ni har verkligen en annan syn på filmen än jag. Tyckte killen i filmen verkade ha något problem i stil med ADHD när han skriker i början. Det finns vissa fantasifulla inslag som är ganska inspirerande att se på, men det händer inte så mycket i filmen, jag ser in gen story eller vilket budskap den förmedlar.

2010-03-10 @ 19:14:33
URL: http://www.motpic.se/




Anonym

Heej :) Jag har nu börjat med veckans blogg och om du vill bli veckans blogg o min blogg så kommentera gärna.. Mer info finns på bloggen :) Vinnare utses på söndag :)

2010-03-11 @ 19:45:27
URL: http://manpreetslillahjarna.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: