Séraphine



Skådespelare: Yolande Moreau, Ulrich Tukur, Anne Bennent, Adélaïde Leroux
Regi: Martin Provost
År: 2008
Vunnit: 15 priser och 4 nomineringar


År 1914 hyr Wilhelm Uhde, en känd konstnärssamlare, en lägenhet i Senlis i Frankrike för att ta en paus från det hektiska liv han hade i Paris. Där möter han en städerska vid namn Séraphine, som folk skrattar åt i den lilla staden. Genom filmen får man se hur Séraphine verkligen sliter för de små slantarna hon får med många olika jobb. Hon samlar på sig saker som hon behöver för att måla från naturen. Lera, växter och blod från slaktaren.
Wilhelm upptäcker en dag en tavla som han blir helt betagen i. Den är gjord av Séraphine.

 


 

Filmen väckte många känslor. Jag log, rynkade på pannan och blev rörd av den medelålderskvinnan som inte har något annat i hennes liv än att måla.

Filmen är fransk, baserad på en verklig händelse och har vunnit mycket priser, men ändå hade jag inte hört talas om den. Jag såg den på en biograf som visar filmer som inte fått premiär hos den ”vanliga” biografen. Hon som presenterade filmen sa att det verkligen är konstigt att den inte fått mer uppmärksamhet. Efter jag hade sett filmen tyckte jag också det.

Här är trailern, för det känns som om min förklaring inte kommer till sin rätt. Kolla bara på miljön.








Postat av: Kaj

Kommentarer





vesna.blogg.se

låter snyggt :)

2009-12-08 @ 17:23:39
URL: http://vesna.blogg.se/




B R O W N S U G A R

Vad kul :) jag har inte provat den än. Men det är vitt papper i min bok iallafall (A) så där ska den allt synas :D

2009-12-08 @ 19:46:48
URL: http://ww.brownsugar.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: