New Moon


Skådespelare
: Kristen Stewart, Tayler Lautner, Robert Pattinson, Peter Facinelli och Dakota Fanning
Regi: Chris Weitz
År: 2009
Vunnit: Ingenting ännu!


Uppföljaren till storfilmen Twilight är äntligen här och även denna handlar om Bella som är tillsammans med den ursnygge vampyren Edward. Men ganska tidigt i filmen lämnar han henne och hon hamnar då i något slags avdomnat och deprimerat tillstånd. Månaderna går och Bella hittar slutligen ett ljus i tillvaron när hon börjar umgås med Jacob Black. Samtidigt försöker vampyren Victoria döda henne som hämnd för att Edward dödade hennes man James, men som av en händelse visar det sig att Jacob är en varulv och hans flock av vargar räddar henne ett flertal gånger. Olika omständigheter leder sedan Edward att tror att Bella är död vilket då leder till att han åker till Italien för att be vampyrernas ”kungligheter” att ta hans liv. Bella gör då allt hon kan för att rädda honom…



För att jämföra New Moon med den första filmen så var den bättre på många sätt. För det första så var den mycket snyggare. Jag kan väl inte vara den enda som stör sig på hur det ser ut när vampyrerna springer supersnabbt i Twilight? Sedan var Soundtracket riktigt bra den här gången! Inte lika ”Buffy och vampyerna” som min vän Linnea uttryckte det. Alltså inte cool, kickass-vampyr musik, utan något mer passande och bra låtar. Jag tyckte speciellt om Lykke Li’s låt ”Possibility” -sjukt fin låt.


För oss som upptäckte böckerna före hela hysterin drog igång och alla som har fastnat för böckerna, eller kanske bara första filmen, på efterhand behöver jag väl inte ens uppmana till biobesök såhär i höstmörkret, men filmen är absolut värd att se. Jag vill dock varna för att se filmen nu på en gång då alla galna 14 åringar kanske fortfarande inte har sett den. Jag såg filmen på Bergakungen i Göteborg dagen efter premiärdagen och så fort Jacob drog av sig tröjan fick jag lite panik när större delen av besökarna börja tjuta och fnissa av upphetsning. Kan erkännas att det faktiskt var ganska trevligt att titta på, resten av varulvarna är för övrigt inte heller helt fel att titta på. Go team Jacob! Slutligen vill jag varna för att slutet är, enligt min mening ganska värdelöst. Jag tänker inte avslöja någonting, men jag kunde i alla fall inte sluta hånskratta på fem minuter. Nästa film kommer redan i slutet av juni nästa år så nu är det bara att hålla sig till dess!

 


 Postat av; Jen


Kommentarer




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: