The Other Boleyn Girl



Skådespelare: Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana och Kristin Scott Thomas.
Regi: Justin Chadwick
År: 2008
Vunnit: Inget ännu, men har fått 3 nomineringar

Filmen handlar om två systrar, Anne (Portman) och Mary (Johansson) Boleyn som drivs av sin maktlystna farbror och lite mesige far att uppvakta Henry VIII (Bana) av England så att deras familj kan få mer status. Systrarna lämnar det enkla och bekymmerslösa liv de hade på landet för att leva vid det brittiska hovet. Det som börjar med ett försök att hjälpa familjen Boleyn utvecklas ganska snart till en bitter rivalitet mellan systrarna. Även om Mary har äkta känslor för kungen så kommer inte Anne ge sig förrän hon vunnit – och blir drottning av England.



Jag gillade filmen för den handlar om ett av mina favoritkapitel i historien. Fastän jag hade kunskap från historialektionerna så blev det inte långtråkigt, tvärtom! Den tar upp vad många kan känna; hur långt kan jag gå och vilka sårar jag på vägen? På vissa delar blev jag överraskad och fick ställa mig frågor om det verkligen hände. Egentligen spelar det ingen roll, filmen är jättebra, speciellt Scarlett Johansson är fantastisk som den lågmälda Mary.


 

Postat av; Kaj


Kommentarer





Anna

Jag har också sett den filmen och jag tyckte den var bra. Jag älskar såna historiska filmer. :)

2009-12-02 @ 15:04:52
URL: http://vinterhimmel.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: