Changeling



Skådespelare: Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Jason Butler Harner och Michael Kelly
Regi: Clint Eastwood
År: 2008
Vunnit: nominerad för 3 Oscars. Annars har de vunnit 4 priser och 31 nomineringar.

Christine Collins och hennes nio-åriga son Walter bor i 1920-talets Los Angeles. Allt är frid och fröjd tills en kväll då Christine är tvungen att jobba över och kommer hem till ett tomt hem - Walter är borta. Hon ringer då polisen som i sin tur börjar leta efter Walter i flera månader. Men LAPD under 1920-talet var värre än de kriminella och med många skandaler bakom sig hittar de bara en pojke och säger att det är Walter, allt för att få ett bra rykte att de hittade pojken. Självklart ser Christine att detta är inte hennes son, men ingen tror henne och det blir bara värre och värre. Men Christine inser att polisen som tror de hittat rätt pojke inte letar efter Walter, så hon börjar göra allt för att hitta sin son...



Detta är en film som berörde mig och sitter fortfarande kvar trots att jag såg filmen för ett halvår sedan. Angelina Jolie briljerar i filmen. Jag tyckte inte om henne tidigare men hon gör rollen som Christine Collins väldigt bra och känns väldigt trovärdig.

Och att den är egentligen verklighets baserad gör den bara bättre och mer intressant. Jag hade velat skriva allt som händer i filmen, men jag är rädd att jag kommer att spoila slutet. Filmen är välgjord, miljön känns väldigt trovärdig och skådespelarna är mycket bra. Var beredd på 141 minuter snyftande historia. Sorgsen film, ja, men mycket bra sådan.


Postat av Emma

Kommentarer




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: