Schindler's List



Skådespelare: Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagalle, Embeth Davidtz.

Regi: Steven Spielberg

År: 1994

Vinster: 12 Oscarsnomineringar varav 7 vunna. 65 andra vinster och 21 nomineringar.

 

Oskar Schindler (Neeson) startar en fabrik i Polen mitt i andra världskriget. Han vill endast ha judar som arbetare, då det ger honom mest vinst.

Han anställer juden Itzhak Stern (Kingsley) som ska driva det honom. Han upptäcker ganska snart att han inte hade klarat det utan Stern.

Samtidigt anländer Amon Goeth (Fiennes). Hans uppgift är att leda ett arbetarläger och se till att judarna gör som han säger. Goeth njuter av sin auktoritet lite väl mycket...

När Schindler ser utrensningarna av ghettot och upptäcker att Stern hamnar på arbetsläger tillsammans med resten av arbetarna så ser allt på ett nytt sätt.

Från att endast bry sig om sin egen vinning, så bestämmer sig Schindler att rädda sina arbetare från förintelsen.




Detta är den oförglömliga, sanna historian om Oskar Schindler. Detta är berättelsen om en man som gjorde en insats och om de som levde under de mörkaste perioderna i mänsklighetens historia.

Att Oskar Schindler fanns i verkligheten är sant, att han räddade över 1000 judar är också helt sant men huruvuda det runt omkring är helt sant vet jag inte, men det spelar ingen roll. Denna filmen berör varenda liten cell i kroppen och jag älskar den. Ändå drar jag mig för att se den, för den visar verkligen hur det var och det gör så att man blir arg och skakad. För det är från de riktiga händelserna. För att göra filmen extra bra så får man se i slutet hur de judar som Schindler räddade gå hand i hand med de som spelade dem och lägga en sten på Schindlers grav. Då missar jag inte en sekund. 

 

Neeson, Kingsley och Fiennes är alla perfekta i sina roller. Musiken ger mig gåshud. Jag kan inte hitta något som gör den här filmen mindre sevärd. Steven Spielberg har gjort ett mästerverk.

Se den. Det är allt jag kan säga. Den kommer beröra dig vare sig du vill eller inte. En favoritfilm.



                                            Whoever saves one live saves the world entire.







Postat av: Kajsa


Kommentarer





Emma

Jag har bara tre ord att säga: LO-VE-IT!

Bästa film som någonsin har skapats. Inget snack om saken.

2010-02-18 @ 21:58:03
URL: http://rawsienna.blogg.se/




BlueRoseCase

"Schindler's List" är en av mina absoluta favoritfilmer. Jag tror det mesta stämmer med vissa justeringar. T ex kvinnotåget som hamnar i Auschwitz-Birkenau, i filmen får man för sig att det löser sig snabbt men i verkligheten var dom där i flera veckor. Det här inlägget påminner mig om ett inlägg jag själv tänkte göra för längesen; har besökt flera platser i Krakow där filmen spelades in, bland annat den riktiga Schindler-fabriken. Ska dela med mig av foton framöver!

2010-02-19 @ 08:43:57
URL: http://bluerosecase.blogg.se/




Lina -Zooda-

Har ännu inte sett den, trots att pappa sagt att det är den bästa film han någonsin sett och nästan tvingat mig att se den, men får väl helt enklet starta igång vhs:en och titta på den snart.

2010-02-19 @ 11:48:16
URL: http://zooda.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: