Gökboet


Skådespelare:
Jack Nicholson, Louise Fletcher, Will Sampson, Danny DeVito m.fl.
Regi: Milos Forman
År: 1975
Vunnit: 5 Oscar + 28 andra vinster och 11 nomineringar. (Att tilläggas bör att de 5 Oscarstatyetterna var för bästa manliga huvudroll, bästa kvinnliga huvudroll, bästa regi, bästa filmmanus och - surprise, bästa film.)

Gökboet handlar om Randall Patrick McMurphy, som spelas av Jack Nicholson. Han flyttas från fängelset till mentalsjukhuset, men man ifrågasätter om han verkligen är psykiskt sjuk eller om han bara fejkar det för att slippa fängelset.


Det är absolut inte utan anledning som det här ses som en av världens bästa filmer någonsin. Den är rankad på 8:e plats på IMDb:s klassiska Topp 250-lista. Det är den värd. Jag ångrar nu bara att det tog så lång tid innan jag överhuvudtaget såg den.

Filmen höll mig helt fångad under hela dess tid, till skillnad från många andra filmer där man ofta kan tröttna lite under vissa perioder. Här gick det dock undan, och de två timmar som filmen varade kändes knappt som hälften. Den var aldrig förutsägbar och man var ständigt underhållen.

Gökboet innehöll många storslagna, galna scener. Ni vet såna scener som man tänker tillbaks på när man tänker på filmen i efterhand. Ibland gick allt alldeles överstyr - precis som det borde göra med 18 mentalt sjuka patienter på samma plats. Jag föll stenhårt för att skådespelarna lika gärna skulle kunna vara äkta patienter. De gjorde alla en grymt bra prestation och jag är verkligen mäkta imponerad.

Det finns inget annat val, den här filmen är definitivt värd högsta betyg.




Postat av: Linnea

Kommentarer





Lina -Zooda-

Den filmen har jag knappt hört talas om faktiskt :O

2010-01-31 @ 16:23:28
URL: http://zooda.blogg.se/




BlueRoseCase

Ännu en film jag inte sett men velat se länge!

2010-01-31 @ 17:41:09
URL: http://bluerosecase.blogg.se/




Lina -Zooda-

Sv: Ja jag skulle gärna titta in den filmen men vet inte riktigt vart jag ska hitta den, jag måste nämligen hyra den för jag har inga pengar för att köpa film just nu. Eller finns den på voddler? :)

2010-02-01 @ 01:39:39
URL: http://zooda.blogg.se/




Karl

Riktigt bra film!!



"YOu fooled 'em all Chief"



OCh riktigt bra blogg

Behövs verkligen!

2010-02-01 @ 01:58:51
URL: http://karlsaxell.blogg.se/




BlueRoseCase

Ska absolut se den!

2010-02-01 @ 07:34:39
URL: http://bluerosecase.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: