Fish Tank



Skådespelare:
Katie Jarvis, Kierston Wareing, Michael Fassbender, Rebeca Griffiths, Harry Treadaway
Regi: Andrea Arnold
År: 2009
Vunnit: 19 vinster och 15 nomineringar.

I Fish Tank får vi följa Mia som är 15 år och bor i England. Det är ganska hårt liv, hon råkar alltid i problem och har en splittrad familj som inte verkar ha så många goda ord att säga varandra. Hon har inga direkta vänner och har ständigt taggarna utåt. Det enda hon tycker är kul är att dansa. Hennes mamma börjar träffa en man som däremot är väldigt snäll och trevlig vilket är något hon nog inte är så van med. Han verkar börja förändra allt men något lurar ändå.



Det som slår mig allra mest med den här filmen är nog hur genuin den känns. Mycket av denna genuitet kan man tacka Katie Jarvis för, som spelar huvudrollen. Hon blev upptäckt av en talangagent när hon bråkade med sin pojkvän, hade ingen erfarenhet av skådespeleri och strax efter att filmen släppts blev hon gravid, som 18-åring. Det är med andra ord inte vilken skådespelerska som helst.

Andra bra saker är fotot, väldigt vackert med många fokuseringar och fint ljus. Storyn är också bra, en del saker kändes väldigt oförutsägbara, speciellt olika saker som Mia gjorde. In short: Rekommenderas!






Kommentarer





Julia

En utav de bättre filmerna jag har sett på senaste taget! Älskar dessutom dialekten :>

2010-05-23 @ 14:34:46
URL: http://jhandersson.blogg.se/




Lina -Zooda-

Jag vill se den! Hoppas den blir gratis på voddler :)

2010-05-23 @ 19:32:10
URL: http://zooda.blogg.se/




JESI.BLOGG.SE - Du vet att du vill läsa

jag fattar den inte. jag tycker inte filmen handlar om något. det är bara en massa random händelser som knyts samman.

2010-05-26 @ 19:13:51
URL: http://jesi.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: