Horsemen



Skådespelare: Dennis Quaid, Ziyi Zhang, Clifton Collins Jr, Lou Taylor Pucci m.fl.

Regi: Jonas Åkerlund

År: 2009

Vunnit: Inget, ännu.

 

Mystiska och bestialiska mord härjar i staden där Aidan Breslin (Quaid) jobbar. När han undersöker dessa råa mord ser han en koppling mellan dem. Det är genom texten ”come and see” som är skrivet på väggen som ger honom en känsla av att han vet vad detta är. Genom bibeln hittar han svaret. Krig, svält, pest och döden, mer känt som the horsemen of the apocalypse. Samtidigt som han försöker lösa gåtan glider hans söner alltmer ifrån honom och innan han vet ordet av har allting tagit oanade konsekvenser där han själv blir inblandad.



 

På fodralet stod det att det var i samma anda som Se7en och Saw-filmerna. Se7en är en av mina favoritfilmer och jag älskar den sortens film, lite sådär ruggigt. Tyvärr håller inte Horsemen måttet för mig och kommer absolut inte upp i Se7ens nivå.

I början gillade jag filmen och hoppades att det skulle hålla i sig. Det gjorde det inte. Först trodde jag att det var fyra mord. Sen trodde jag att det var fyra mördare. Sen… tappade jag intresset. Det blev rörigt. Slutet var stressat som om de inte hade mycket tid kvar. Sådär.

 

Förresten, Peter Stormare var med, i en liten roll. Men oroa er inte, han lyckades vara precis så som vi är vana vid. Fast utan accent då.











Kommentarer




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: